TAJUK : PENGURUSAN BILIK
DARJAH
MASA : 1 JAM
OBJEKTIF :
Aktiviti-aktiviti berikut adalah untuk:
1. membantu guru mengoptimumkan masa pengajaran dan
pembejaran
2. mengekalkan penglibatan murid kepada tugasan pembelajaran
3. menngetahui
dan memahami bahawa
pengurusan bilik darjah
adalah penting dalam menwujudkan suasana
pengajaran dan pembelajaran yang lebih
sistematik dan berkesan.
4. menyedari
bahawa gabungan tiga
suasana iaitu fizikal,
sosial dan emosi
merupakan faktor yang menentukan keberkesanan
pengurusan bilik darjah.
AKTIVITI : PENGURUSAN BILIK DARJAH
Bahan Yang Diperlukan: Laptop, Slaid Projektor,
Borang Pengesanan Iklim Bilik Darjah,
Bahan
Bercetak
Tempoh Masa : 1 Jam
ARAHAN:
- Fasilitator mengedarkan Borang
Pengesanan Iklim Bilik
Darjah (Lampiran B) kepada peserta.
- Fasilitator
memberikan 5 minit untuk peserta
mengisi borang tersebut.
- Fasilitator mengumpul kembali
borang yang telah
lengkap dijawab.
- Fasilitator memilih
10 borang secara
rawak untuk mendapatkan maklumat
sejauh mana
kefahaman peserta mengenai
pengurusan bilik darjah.
- Dengan bantuan
paparan slaid power point, fasilitator memberi
penerangan pengurusan bilik
darjah berdasarkan lampiran
yang dikepilkan.
- Fasilitator memulakan sesi dengan bersoal-jawab dengan peserta:
- Apakah
kefahaman anda tentang pengurusan bilik darjah?
- Mengapakah pengurusan bilik darjah sangat mencabar
dan penting?
- Apakah
hubungan pengurusan bilik darjah dengan pengajaran dan pembelajaran?
- Pendekatan
pengurusan bilik darjah yang bagaimanakah yang akan anda laksanakan? Mengapa?
- Bolehkah kita anggapkan bahawa
pengurusan bilik darjah adalah sebahagian daripada peranan kepimpinan
guru?
- Fasilitator menyampaikan slot bertajuk
pengurusan bilik darjah dengan menggunakan Ms PowerPoint.
Lampiran B
BORANG SOAL SELIDIK
Skala:
1. Langsung tidak memuaskan 2. Tidak
memuaskan
3. Sederhana 4.
Memuaskan
5. Sangat memuaskan
Bulatkan
pilihan anda
BAHAGIAN A: KEADAAN FIZIKAL
|
|||||
1.
Aspek Kebersihan
|
|||||
a. bilik darjah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. tandas
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
c. kantin
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
d. kawasan sekolah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
e. pakaian murid
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2. Aspek Keselamatan
|
|||||
a. mematuhi peraturan lalu lintas
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. latihan keselamatan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
c. tugas guru keselamatan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
d. peti kecemasan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3. alat pemadam api
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3. Aspek Penggunaan Kemudahan
|
|||||
a. alat pandang dengan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. air
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
c. lampu dan kipas
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4. Aspek Keselesaan
|
|||||
a. keadaan kerusi maja muid
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. kesesuaian kerusi meja murid
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
c. ruang bilik darjah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
d. cahaya
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
e. pengedaran udara
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
f. ketenterman persekitaran
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5. Aspek Keindahan / Keceriaan
|
|||||
a. pepohon dan pokok bunga
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. perhiasan (seperti mural, kata hikmat)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
BAHAGIAN
B: KEADAAN SOSIAL
|
|||||
1.Hormat-Menghormati
|
|||||
a. Mengucapkan terima kasih, selamat dan meminta maaf
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. mendengar dan menimbang pendapat orang lain
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
c. menghormati hak orang lain
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
d. mematuhi peraturan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2. Bekerjasama
|
|||||
a. bantu mambantu dan sedia berkongsi secara sukarela
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2. Bertanggungjawab
|
|||||
a. menitikberatkan tugas yang dijalankan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. menjaga kebersihan dan kekemasan alam sekitar
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
c. boleh berdikari dan yakin
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3. Perpaduan, Kekitaan, Kebanggaan
dan Kesetiaan
|
|||||
a. murid pelbagai kaum bercampur gaul
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. kakitangan pelbagai kaum
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
c. kakitangan dan murid pelbagai kaum bercampur gaul
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
d. cinta akan sekolah (memakai lencana sekolah, memberi sokongan kepada
pasukan sekolah)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4. Kemesraan
|
|||||
a. beramah tamah
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5. Keadilan
|
|||||
a. Adil dalam pemberian pujian, tugasan
dan sebagainya
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
BAHAGIAN
C: BUDAYA ILMU
|
|||||
Semangat
Mahu Belajar
|
|||||
a. rajin belajar (membaca dan menggunakan perpustakaan)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. mahu berfikir (selalu bertanya dan memberi pendapat)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
c. bersikap kreatif ( dalam seni muzik, drama dan lain-lain)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2. Rangsangan Daripada Sekolah
|
|||||
a. Kepelbagaian kaedah dan media pengajaran dan
pembelajaran
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. Bilik darjah merangsang pembelajaran
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
c. Bimbingan san
kaunseling untuk murid bercampur gaul
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
BAHAGIAN
D: PENGGUNAAN BAHASA
|
|||||
a. Bahasa Melayu digunakan dengan baik
jitu, betul dan indah )
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
b. Bahasa kedua digunakan dengan baik
dan dalam keadaan yang sesuai
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
TAJUK : PENGURUSAN TINGKAH
LAKU
MASA : 1 JAM
OBJEKTIF :
- membolehkan
guru menangani murid bermasalah di dalam kelas.
- membolehkan
guru membezakan ciri-ciri murid yang bermasalah dan normal.
- guru
mengaplikasikan strategi pengurusan tingkah laku yang bersesuaian dengan
tingkah laku yang dipamerkan.
- melaksanakan
proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan.
- mengamalkan
budaya penyayang di dalam dan luar bilik darjah.
AKTIVITI: MENYAMPAIKAN
INPUT
Bahan yang diperlukan : Laptop dan Slaid Projektor .
Tempoh masa : 60 minit
ARAHAN:
- Fasilitator
mengedarkan bahan bercetak kepada peserta.
- Fasilitator
menayangkan sedutan filem berkaitan tajuk.
- Fasilitator menyampaikan
tajuk pengurusan tingkah laku dengan menggunakan perisian Ms Power Point.
- Semasa sesi
penerangan, fasilitator akan berinteraksi dengan peserta berdasarkan slaid
yang dipaparkan. Antaranya :
- Slaid Contoh Tingkah Laku bermasalah di dalam kelas
linus.
- Slaid Model ABC.
5. Fasilitator membuat rumusan berkaitan tajuk
yang telah disampaikan.
assalam. maaf mengganggu. boleh sy dapatkan borang selidik : pengurusan bilik darjah. kalau boleh, mohon send kat email sy ye. bennetkelate@gmail.com
ReplyDelete