pengurusan bilik darjah


TAJUK           : PENGURUSAN BILIK DARJAH

MASA             : 1  JAM



OBJEKTIF     : Aktiviti-aktiviti berikut adalah untuk:

1.    membantu guru mengoptimumkan masa pengajaran dan pembejaran 

2.    mengekalkan penglibatan murid kepada tugasan pembelajaran

3.    menngetahui  dan  memahami  bahawa  pengurusan  bilik  darjah  adalah  penting  dalam menwujudkan  suasana   pengajaran  dan  pembelajaran                                  yang  lebih  sistematik  dan  berkesan.

4.    menyedari  bahawa  gabungan  tiga  suasana  iaitu  fizikal,  sosial   dan  emosi  merupakan  faktor  yang menentukan  keberkesanan  pengurusan  bilik  darjah.  



AKTIVITI : PENGURUSAN BILIK DARJAH

Bahan Yang Diperlukan: Laptop, Slaid Projektor, Borang Pengesanan Iklim Bilik Darjah, 

                                        Bahan Bercetak

Tempoh Masa               : 1 Jam



ARAHAN:

  1. Fasilitator  mengedarkan  Borang  Pengesanan  Iklim  Bilik  Darjah (Lampiran B)  kepada peserta. 
  2. Fasilitator memberikan 5 minit untuk peserta  mengisi  borang tersebut. 
  3. Fasilitator  mengumpul  kembali  borang  yang  telah  lengkap  dijawab.
  4. Fasilitator  memilih  10  borang  secara  rawak  untuk  mendapatkan  maklumat   sejauh  mana  kefahaman  peserta  mengenai  pengurusan  bilik  darjah.
  5. Dengan  bantuan  paparan  slaid  power point,  fasilitator  memberi  penerangan  pengurusan  bilik  darjah  berdasarkan  lampiran  yang  dikepilkan. 
  6. Fasilitator memulakan sesi dengan bersoal-jawab dengan peserta:

    • Apakah kefahaman anda tentang pengurusan bilik darjah?
    • Mengapakah  pengurusan bilik darjah sangat mencabar dan penting?
    • Apakah hubungan pengurusan bilik darjah dengan pengajaran dan pembelajaran?
    • Pendekatan pengurusan bilik darjah yang bagaimanakah yang akan anda laksanakan? Mengapa?
    • Bolehkah kita anggapkan bahawa pengurusan bilik darjah adalah sebahagian daripada peranan kepimpinan guru?

  1. Fasilitator menyampaikan slot bertajuk pengurusan bilik darjah dengan menggunakan Ms PowerPoint.



























































































 Lampiran B

BORANG SOAL SELIDIK 



Skala:
1. Langsung tidak memuaskan                               2. Tidak memuaskan
3. Sederhana                                                             4. Memuaskan
5. Sangat memuaskan                                                                        

                                              

Bulatkan pilihan anda



BAHAGIAN A: KEADAAN FIZIKAL
1. Aspek Kebersihan
a. bilik darjah
1
2
3
4
5
b. tandas
1
2
3
4
5
c. kantin
1
2
3
4
5
d. kawasan sekolah
1
2
3
4
5
e. pakaian murid
1
2
3
4
5
2. Aspek Keselamatan
a. mematuhi peraturan lalu lintas
1
2
3
4
5
b. latihan keselamatan
1
2
3
4
5
c. tugas guru keselamatan
1
2
3
4
5
d. peti kecemasan
1
2
3
4
5
3. alat pemadam api
1
2
3
4
5
3. Aspek Penggunaan Kemudahan
a. alat pandang dengan
1
2
3
4
5
b. air
1
2
3
4
5
c. lampu dan kipas
1
2
3
4
5
4. Aspek Keselesaan
a. keadaan kerusi maja muid
1
2
3
4
5
b. kesesuaian kerusi meja murid
1
2
3
4
5
c. ruang bilik darjah
1
2
3
4
5
d. cahaya
1
2
3
4
5
e. pengedaran udara
1
2
3
4
5
f. ketenterman persekitaran
1
2
3
4
5
5. Aspek Keindahan / Keceriaan
a. pepohon dan pokok bunga
1
2
3
4
5
b. perhiasan (seperti mural, kata hikmat)
1
2
3
4
5
BAHAGIAN B: KEADAAN SOSIAL

1.Hormat-Menghormati
a. Mengucapkan terima kasih, selamat dan meminta maaf                                  
1
2
3
4
5
b. mendengar dan menimbang pendapat orang lain
1
2
3
4
5
c. menghormati hak orang lain
1
2
3
4
5
d. mematuhi peraturan
1
2
3
4
5
2. Bekerjasama
a. bantu mambantu dan sedia berkongsi secara sukarela
1
2
3
4
5
2. Bertanggungjawab
a. menitikberatkan tugas yang dijalankan
1
2
3
4
5
b. menjaga kebersihan dan kekemasan alam sekitar
1
2
3
4
5
c. boleh berdikari dan yakin
1
2
3
4
5
3. Perpaduan, Kekitaan, Kebanggaan dan Kesetiaan
a. murid pelbagai kaum bercampur gaul
1
2
3
4
5
b. kakitangan pelbagai kaum
1
2
3
4
5
c. kakitangan dan murid pelbagai kaum bercampur gaul
1
2
3
4
5
d. cinta akan sekolah (memakai lencana sekolah, memberi sokongan kepada pasukan sekolah)
1
2
3
4
5
4. Kemesraan
a. beramah tamah
1
2
3
4
5
5. Keadilan
 a. Adil dalam pemberian pujian, tugasan dan sebagainya                                        
1
2
3
4
5
BAHAGIAN C: BUDAYA ILMU
Semangat Mahu Belajar
a. rajin belajar (membaca dan menggunakan perpustakaan)
1
2
3
4
5
b. mahu berfikir (selalu bertanya dan memberi pendapat)
1
2
3
4
5
c. bersikap kreatif ( dalam seni muzik, drama dan lain-lain)
1
2
3
4
5
2. Rangsangan Daripada Sekolah
a. Kepelbagaian kaedah dan media                     pengajaran dan pembelajaran                            
1
2
3
4
5
b. Bilik darjah merangsang pembelajaran                
1
2
3
4
5
c. Bimbingan san kaunseling untuk murid bercampur gaul                                                   
1
2
3
4
5
BAHAGIAN D: PENGGUNAAN BAHASA
a. Bahasa Melayu digunakan dengan baik
jitu, betul dan indah )                        
1
2
3
4
5
b. Bahasa kedua digunakan dengan baik
dan dalam keadaan yang sesuai                                  
1
2
3
4
5









































TAJUK           : PENGURUSAN TINGKAH LAKU

MASA             : 1 JAM



OBJEKTIF     :

  1. membolehkan guru menangani murid bermasalah di dalam kelas.
  2. membolehkan guru membezakan ciri-ciri murid yang bermasalah dan normal.
  3. guru mengaplikasikan strategi pengurusan tingkah laku yang bersesuaian dengan tingkah laku yang dipamerkan.
  4. melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan.
  5. mengamalkan budaya penyayang di dalam dan luar bilik darjah.



AKTIVITI:  MENYAMPAIKAN INPUT

Bahan yang diperlukan : Laptop dan Slaid Projektor .

Tempoh masa              : 60 minit



ARAHAN:

  1. Fasilitator mengedarkan bahan bercetak kepada peserta.
  2. Fasilitator menayangkan sedutan filem berkaitan tajuk.
  3. Fasilitator menyampaikan tajuk pengurusan tingkah laku dengan menggunakan perisian Ms Power Point.
  4. Semasa sesi penerangan, fasilitator akan berinteraksi dengan peserta berdasarkan slaid yang dipaparkan. Antaranya :

- Slaid Contoh Tingkah Laku bermasalah di dalam kelas linus.

-  Slaid Model ABC.

     5.   Fasilitator membuat rumusan berkaitan tajuk yang telah disampaikan.


1 comment:

  1. assalam. maaf mengganggu. boleh sy dapatkan borang selidik : pengurusan bilik darjah. kalau boleh, mohon send kat email sy ye. bennetkelate@gmail.com

    ReplyDelete